28 februari 2017

Raspberry Pi 3


Ik ben weer eens met een winterproject begonnen en dat is het inrichten van een raspberry PI 3.

Dit kleine computertje wat onder Linux draait heeft grote mogelijkheden, zo kun je er een plotter programma op laten draaien (Opencpn).
Ook kun er mee het internet op om je mail te checken en verder heb ik Zygrib erop geinstaleerd zodat ik de gribfiles kan downloaden en bekijken.
Het valt niet mee, zeker niet om de Miniplex aan te sluiten, maar ook dat is gelukt! Het voordeel is dat ik nu niet elke keer een laptop mee heen en weer hoef te slepen. De raspberry is zo klein dat hij gewoon ergens achter het dashbord kan worden gebouwd. Een bijkomend voordeel is dat hij werkt op nog geen 5 volt zodat het stroomgebruik ook tot het minimum beperkt is.
Alles draait vanaf een 32 Gb SD schijfje en je kunt er ook met gemak een extra externe harde schijf aan hangen.
Ik heb inmiddels al het één en ander uit kunnen testen en alles lijkt te werken. Ik zie in Opencpn AIS data en ook word de data van apparaten doorgegeven zoals wind, diepte en koers.
Het ziet er leuk uit en het is ook nog eens niet kostbaar.
Hier kun je de AIS van de schepen in de omtrek zien.
Ik wacht nog op een schermpje (10 inch) dat ik heb besteld en dan heb ik een compleet systeem voor op de boot.



Hier zie je dat ik het scherm van de Raspberry heb overgenomen
 met VNC, het wachten is op een dedicated schermpje.